Gig Review: Vintage Trouble, Manchester Academy 3

" Det är roligt när folk frågar mig det. Vi tycker om att ha det bra, hela tiden, säger Ty Taylor, ledande sångare av rock'n's-outfit, Vintage Trouble. "Liksom Spinal Tap?" Hans ansikte föll. Se, Vintage Trouble är ironifri själmusik. De har ett riktigt äckligt namn - Vintage? Verkligen? Varför inte kasta "retro" där också? Eller "stonewashed"? - men loadsa band har, eller hur?

Se, Vintage Trouble tar sin telefaxversion av 60-talets själmusik runt om i världen, som upplåsas av de som var där och fortfarande anser att den är den bästa musiken i världen. Och medan du kan övertyga dig själv om att vara sant, saknas något från denna besättning av glatt själar.

Och det är sammanhanget.

En av de saker som gjorde själen och R & B från vägen tillbaka när var faran. Därefter var svettdränkt sångare som stötte på sin ljumsk i ett rum fyllt med gasande tonåringar oerhörda. Nu verkar det ganska sött eller faktiskt anses vara normen. Även Bob The Builder stryker sitt paket i hans "Can We Fix It?" Hit.

Och så, när VT kastar ut alla de gamla rören, känns det sanitiserat och nästan sött. Det är inte att säga att de inte gör det bra. Bandet springer omkring precis för att en gig-goer ska gå och tänka "De sätter verkligen på en bra show eller inte?", Men det finns verkligen den väsentlig chocken och anslutningen som saknas.

Och när du märker det, påverkar det prestandan. Det slutar snart att vara "en show" när du ser att bandet ständigt rånar på ett sätt som inte är en miljon miles bort från galleret 3Oh! 3 som stödde Katy Perry i den videon som gjorde att du vill slå dina egna ljus ut.

Medan prestationen är imponerande smidig, är det nu för ofta återvändande av Call and Response. Naturligtvis klipper Jools Holland-esque crowd upp, nästan sycophantically. När varje enskild sång har en samtals- och svaravdelning börjar du dock tänka på att det är en ersättning för brist på material. Vid ett tillfälle hade det varit så mycket samtal och svar att det skulle ha varit rimligt för publiken att ställa ett krav på dörrupptagningarna.

Och medan sångaren lanserar i "1-2-3 Pelvic Thrust med mig …", Börjar du känna att du är på en musikalisk motsvarighet till en kampreform. Kläderna är bara så, sångarens danssteg är övertygande, ackord och ord som används låter Precis som det verkliga… men i själva verket är det bara satt i en stel blueprint utan omtolkning. Men det var vad denna publik ville ha, eftersom de tycker att det här är "riktig" musik, inte som den hemska modern boom-boom grejer. I själva verket är någon som Outkast en mer autentisk tolkning av den '60s / '70s själen sak.

Med det här begreppet kommer en förbittring. Du ser, den här musiken är inte riktig. Det är föreställt nostalgi, lånat från rullarna av Ready Steady Go! och Beat Club. Det känns som att titta på en upprepning. Allt är bekant och mysigt. Vintage Trouble gör precis som de hotar på tennet. Och det är naturligtvis roligt. På något sätt i spelningen hatar du bandet, men du undrar hur bra det kunde ha varit om de hade tagit något av sig själv till bordet. Vi bor inte längre 1964, så musiken saknar brådskandet av de poster som faktiskt gjordes då. Spänningen späds ut.

Hela själen väckelse är en rolig sak. Sådant engagemang för alla drag är bra och allt, men om det här var ett folkband som bröts i medeltiden mördade ballader, med alla korrekta dukar och instrument gjorda av grisar, skulle de skratta ut ur staden. 60-talet är fortfarande stort och i det syntetiska klimatet befinner vi oss för närvarande i elektropop, internetanslutningar och MP3-filer som du inte kan hålla i handen, det här är en påminnelse om något som känns mer autentiskt, Det handlar om så äkta som ett talande lejon i en Disney-film.

Och trots all kritik var showen väl mottagen. Det var verkligen mer av ett slag än att titta på en värdig sångerskrivare som hällde sin poesi-för-nybörjare över mawkish indie-folk. Men VT fann sig vilja eftersom de missade tricket som alla de bästa artisterna lånar, snarare än att bara stjäla. Det är samma kritik som kan jämställas med liknande Janelle Monae. Och injektion av den magiska något annat skulle ha gjort denna show bra, i motsats till störande kul.

Medan sångarens röst verkligen är Real Deal, med den stora röken som ligger i en del av själens stora och goda, förstörde bandet bakom honom nästan illusionen med Aerosmith-stilen som hästrade runt. Om de fick håret klippt och slutade se ut som Viggo Mortensen (vilka två av dem verkligen gjorde det till distraktion, vilket gjorde denna författare överväga möjligheten till "Elf Funk") skulle det ha varit en perfekt tidskapsel av själ av yore.

Om du vill ha en resa till Theme Park Sixties med en folkmassa av medelålders själar, är Vintage Trouble spelningen för dig. Försök bara att ignorera ett av bandet med armen kring två berusade kvinnor i en stekt kycklingbutik, eftersom du inte skulle få någon så stilig som Otis Redding hänger i sådant beteende …

… vi å andra sidan har kyckling ner framför oss och vänster med en konstig uppfattning om att ha skrivit en stor negativ recension av en show som var ganska roligt.