FILMÖVERSIKT: Inget land för gamla män

FILMÖVERSIKT: Inget land för gamla män
FILMÖVERSIKT: Inget land för gamla män

Biografens historia har gett oss många dåliga frisyr genom åren. Cameron Diaz i Att vara John Malkovich, tom Hanks i Da Vinci-koden och Nicholas Cage i stort sett allt sedan tusenårsskiftet. Aldrig förrän har någon med så dålig hårklipp varit så skrämmande och hotande än Chigurh, spelad av Javier Bardem i Inget land för gamla män.

Vi presenteras genast med honom, en man med få ord och (i hans ögon) nödvändiga handlingar. Tomten kretsar runt en väska med stulna pengar Llewelyn Moss (Josh Brolin) går av med efter att ha hittat eftermatningen av en mexikansk avstängning - med äkta mexikaner. Detta leder Chigurh varmt på hans spår och vad som händer är nästa en gripande katt- och mushistoria full av den mörkaste vitt och hjärtslagande åtgärden.

Tommy Lee Jones pjäser Sheriff Ed Tom Bell bringa med honom det goda att balansera mot det dåliga och det fula hårklippet. Han grunder filmen genom att spela någon som är förskräckt av de onda som utvecklar sig framför honom och frågar sig vad han kan göra mot sådant våld och hat. En bra prestation från Jones som sticker ut med sitt bästa och begravtar den turd som var Man om huset.

Hela filmen har enastående prestanda. Varje tecken är så välskriven och så rundad att det är en glädje att titta på var och en på skärmen och till och med mindre tecken - till exempel Woody Harrelson ’s Carson Wells - komma överens med sådan skärm närvaro och välskriven dialog att det aldrig är något tråkigt när plottet tar dig till oväntade platser.

Det är svårt att fel på den här filmen alls, vilket har du på kanten av din plats hela tiden och eftersom den byggs upp till klimatkonfrontation i finalen när … Åh ledsen, var vi menade att avsluta den meningen? Tja, det här är vad som händer i filmen, allt spänningen bygger upp och slutar plötsligt. Det är en chock för betraktaren och kände sig säkert lite besvärlig när fokuset ändras tillbaka till Tommy Lee Jones för den sista lagen. Filmen byter till en annan ton och det fungerade inte riktigt lika bra som vi hoppades. Det var allt handlat fantastiskt av de berörda parterna, men det kände bara som om det var en repad DVD och hoppade precis över den spännande scenen.

Utan att förstöra för mycket, är det klart att den här filmen är mer än bara en hjärtpumpande fantastisk thriller - det har mer av en själ än det och i dessa senare scener skiljer sig Jones karaktär ut som de tre ledarnas centrum. Vi skulle bli förvånad om han inte får en utmärkelse nominering, kom Oscar tid.

Gå se den här filmen. Det är fantastiskt - det bästa vi hittills har sett i år hittills - och en bra återgång till form från bröderna Coen, som har återbesökt sina mörkare noirrötter med fantastiska resultat.

Bli inte förvånad om du får några mardrömmar, för den här skurken kommer skicka frysningar ner i ryggen och vi hänvisar inte bara till hans frisyr.

[berättelse av David A. Scarborough]