Singlar Recensioner: Nerina Pallot, Primal Scream, Vanliga pojkar

Nerina Pallot Alla är borta till krig 14: e våningen

Nerina Pallot är en kvinna med bollar. Hennes debutalbum släpptes aldrig, men hon knuffade ner och gick på tur med Bryan Adams i alla fall. Hon sprang ur budgeten och spelade in sitt andra album, så hon re-pantsatte sitt hus för att betala för mer studio tid. Respekt. Och nu får hon äntligen henne bara efterrätter: ny singel Alla är borta till krig är över hela radion som Johnsons Holiday Skin på en Essex wannabe's decolletage. Och med rätta, för det är så Sheryl Crow skulle låta om hon hade lite grit - snarare än Mac mascara - i hennes öga: lika delar spiky-rytmgitarr, svävande kör och en lite klumpig lyrisk om förnekligheten av krigföring. Hur kan hon misslyckas? Alla älskar en överlevande. Särskilt en med en omfattande TV-reklamkampanj bakom henne.

Här kommer en annan spärr av singlar recensioner från Matt Willis, Vanliga pojkar och Lady Sovereign, Primal Scream, Sandi Thom och Känslan, allt efter hoppet …

Matt Willis Uppe hela natten kvicksilver

Vem är Matt Willis? Jo, han brukade vara i busted. Nej, han är inte den med kindbenen. Eller den som ser ut som en apa. Han är den som tillbringade lite tid i Priory. Ja, det är rätt, den som har ett något glänsande ansikte. Uppe hela natten, hans debut solo singel, är supercharged bubblegum rock med mer energi än en tabloid kolumnist lansera i en Heather Mills McCartney karaktärsmord. Sånger som slutar med gitarr solos är sällan den här smittsamma, och tidigare pojkbandbandare visar sällan så mycket karisma. Hurra! Det är popkvivalenten att lägga till några skott av snygg vodka till ditt Smirnoff Ice.

Vanliga pojkar och Lady Sovereign Nine2Five B-Unique

Ta en Kändis storebror överlevande och ok! magasin häftklammer. Om han är i ett band, det är en bonus. Lägg till ett "Gatan röst" vem är bättre på att racka upp kolumn inches i Islington favorit broadsheets än faktiskt säljer poster. Stör inte att skriva en ny sång; bara få bandet att ge sina vanliga sub- Galenskap behandling till en sex månader gammal 'träffa' från flickan som släppte en singel om hoodies. Kan livet bli värre? Kurs det kan, för sången handlar om hur hård det är en popstjärna, om det oändliga tediumet av "Stirrar ut genom fönstret på vägen" och filmens eviga svårigheter "Videor och tv-program." Buhu! Utan tvekan kommer vissa att tänka på ett samarbete mellan en smuts-MC från ett Londons kommunalboendom och ett Ska-revivalband är symboliskt för den genrerande, livfulla naturen i modern brittisk popmusik. vi hittar bara det hopplöst konstruerade. Varför kan vi inte ha Geri Halliwell punktera ett par jätte lår för att symbolisera "Rebirth of Ginger Spice" längre?

Primal Scream Country Girl Columbia

Stor, dum, sommarrock: detta är Primal Screams mest tillgängliga singel av Storebror epok. Country Girl är oerhört sjuttiotalet, från sin bluesy riff till Bobby Gillespie'S drawled, sydfriterad vokal till mandolin solo som föreslår att någon har lyssnat på mycket tidigt Rod Stewart nyligen. Så vad händer om din pappa älskar det också? "Det är precis som Stones, sonen" är förmodligen vad han säger varje gång han hör det på Virgin FM. Bara pop på Brunt socker rakt efteråt och kalla det en tidig pappersdag present. Sandi Thom Jag önskar att jag var en Punk Rocker (med blommor i mitt hår) RCA

Nu färg oss pedantiska, men gjorde punkrockers någonsin bära blommor i håret? Var det inte hippiesna? Enligt vår erfarenhet tenderade punkrockers att bära näsa ringar och binpåse och säga saker som "Vivienne Westwood ska vara premiärminister. Hon borde vara drottning!" Hur som helst, tillbaka till Sandi Thom, kvinnan som orsakade en mindre media furore tillbaka i mars genom att sända utställningar från hennes Tooting källare på Internet via webbkamera. 180.000 personer tittade på en punkt, tydligen. Jag önskar är underbart enkelt: inget annat än Thoms olyckliga vokal och a Vi kommer rocka dig-style beat. Det är en fin nyhet för Katie Bailey-Blunt era, men vad ska Thom göra när gnistan som skapas av hennes geniala marknadsföringstaktik börjar flimra ut?

Känslan Fyll min lilla värld MCA

Efter stormning topp tio med sytt I mars återupplöser The Feeling deras debut single Fyll min lilla värld. Det är för närvarande temat för Chris Moyles Radio 1 Breakfast Show, du vet. Det är dessutom jauntier, mer sympatisk Keane: Piano-ledd indie pop med en fin melodi och en uppenbar skuld till sjuttiotalet soft rock. Vad är det? Vill du ha mer än en kortfattad, men noggrann enkätbedömning med sarcasm? Rättvis nog, vi ger dig en intressant titbit av pop trivia också. Basisten från The Feeling är gift med Sophie Ellis-Bextor. Modiga själar kan gärna begära Mord på dansgolvet under bandets brittiska turné nästa månad.

[recensioner av Nick Levine]