Singlar Recensioner: Sugababes, The Modern, Michael Jackson

Sugababes Röd klänningUniversal Island Records Här på sprayen har vi kasta en tårflod; vi har svurit kraftigt på osympatiska familjemedlemmar; vi har till och med kastat Stora faster SallyS aska mot väggen i en blindpassning, ohållande raseri. Men tillräckligt är nog: det är dags att gå vidare. Mutya har lämnat Sugababes (CD skivor) och hon kommer inte tillbaka någon gång snart. Som om att ramma punkten hem, Röd klänning, den tredje singeln från "Babes" Högre på flera sätt album, innehåller nu sång från ny medlem Amelle. Men med grymhet, kommer skönhet. Och Röd klänning är en gen-du-in-tits-out-on-page-tre stunna. Tja, vem kunde motstå Heidi, Keisha och ja, även Amelle cooing att de ska "Vänd dig till stearinljuset för att få oss att stanna över" medan producenterna Xenomania kasta ett stormslag, hints av ska och några varumärken ”Thump-dunkar” in i mixen? Sugababes är den klassiska popgruppen vi har just nu och Hecklerspray hälsar dem enligt dem. Vem de har i raden i veckan.

Vill du ha fler singlar recensioner, tar du gängor? Recensioner o f Moderna, Michael Jackson, Kanye West, Camera, Shapeshifters och Placebo efter hoppet …

Den moderna Industri Mercury Records South London's The Modern (CD skivor) bära sin åttiotalet elektro-pop-influenser fast på sin polka dot, puffball ärmar. Industri innefattar sammanflätande man / kvinna sång (hur Human League), stora fuzzy gitarrer (très Depeche Mode, vet du inte) och intermittent tiddly-bonk tangentbordet riff (mer än en bit Radering, om vi är ärliga). Och - gräva ut din Rubik's Cube! - sångare Emma Cooke och Chi-Tudor Hart handelslinjer tycka om "Du kan vara min bransch; vi ska dansa tillsammans på fabriken golv," vilken slinga av Sheffield circa 1980. Det blir mer Jane Fondas Ny träning fortfarande, som Hart låter som en mutant hybrid av Simon Le Bon och Phil Oakey. Cyniker kan säga det Industri är en pastiche-ridden försök att hoppa på synthpop revival bandwagon (Killers, någon?), men här på "sprayen" gillar vi att klippa igenom hela den muso-rockisten Gubbins. IndustriSörjande stor körning vann oss första gången vi hörde det.

Michael Jackson Billie Jean Sony BMG Hittills Michael Jackson (CD skivor) återupptagningskampanjen har inte varit riktigt lika jordförstörande som dess "Visionär" moniker skulle försöka att intyga (inte Sluta tills du blir tillräckligt, nr 17; Rocka med dig, nr 15). Det är inte svårt att fathom varför (om du inte arbetar för ett skivbolag, förstås). Någon vem kan eventuellt vilja att de klassiska Jacko-låtarna redan har dem på Historia. Eller Nummer. Eller Den ultimata samlingen. Eller Det väsentliga Michael Jackson. (De tre sista av dessa har alla släppts sedan November 2003, kassaskottare). Och, så transcendent som hans tidiga kampanjer är, det är mycket roligare att titta på dem på ryggen på en av hans många videosantologier än att behöva testa din DVD-spelare "utkast" -knappen var tredje och en halv minut genom att spela Visionary singel. I slutändan handlar det naturligtvis om musiken och billie Jean - Veckans återuppgift - är ett mästerverk. Spänningen av att höra Jacko shriek "Jet är inte min son … woooh!" över Quincy Jones"Flytande disco Produktionen har inte minskat alls under de 25 åren sedan den spelades in; Den enda skillnaden är att vi idag är mer benägen att tro på honom.

Kanye West Röra vid himlen Roc-A-Fella Records Livet är sött sött för Kanye West (CD skivor) just nu. Han har bara vunnit tre Grammys och en Brit Award; hans världsturné har gjorts av obscen nivåer av kritiskt tilltalande; och hans album var den största säljaren i världen förra året. Just nu gör han Condoleeza Ris - 4.30 am gym rutiner trots det - ser ut som en underkämpare. Men Tryck på Himmel, den fjärde singeln från hans Sen registrering opus, är inte väst vid hans mest innovativa och spellbinding; sitt beroende av en ganska uppenbar prov från Curtis Mayfield ’s Flytta på uppåt gör det känns lite också vanligt för en singel från Modern Day Untouchable. Det är inte det säg att det inte gör att vi vill sticka runt spraytorn som vi är kungen av den hela gudomliga världen, som alla bra Kanye låtar borde. Men rör himlen? Endast 14-åriga pojkar mesmeriserade av Pamela AndersonS cavorting cameo i videon kommer att få så mycket av en spark ut ur det.

Kamera Ut på vattnetMin Kung Fu Kamera är ett band vi vet bokstavligen ingenting om. En av deras singlar var Phil Jupitus Enstaka Veckan för ett tag sedan, men vi får intrycket att om vi pluggar en citronkrämpajong tillräckligt hårt, skulle det också bli gjort till Phil Jupitus Single of the Week. Men denna gång verkar hype för det mesta giltigt. Musikaliskt, Ut på vattnet tråkar en något mindre intetsägande väg än Travis, vilket inte nödvändigtvis är en bra sak, men b-sidan Tillräckligt länge räddar hela affären genom att sopa in från ingenstans och visa en bredd av ambition som vi inte alls förväntade oss. En att vänta på albumet då.

Shapeshifters Otrolig Positiva Records Enligt "sprayens hund-eared, well-thumbed ordbok, a shapeshifter är a "Förändring i form av en person, särskilt en förändring från mänsklig form till djur eller vice versa." En grupp som heter Shapeshifters (CD skivor) Skulle vi skälet vara välsignade med en otrolig förmåga att byta musikaliska genrer, för att inte tala om en förmåga att hålla samtida att göra David Bowie slipa ner hans faner i svartsjuka. Så varför alla Shapeshifters singlar låter som blekta imitationer av Lolas Tema, blev gruppens smash hit från förra sommaren? Otroligt är det inte hopplös, men dess smakfulla disco stylingar är så långt från innovation som ITVs lördagskväll underhållningsarbete team. Och dess otroligt smart lyrisk och torskflamenco gitarr skulle fungera mycket bättre om Hecklerspray lyssnade på det medan du läste Sangria på Costa Brava i augusti. Så där har vi det: Otroligt lyckas låta både daterad och ungefär sex månader före dess tid. Ganska en prestation, verkligen.

Placebo För att jag vill ha dig oskuld Det är svårt att tro utan placebo (CD skivor) har varit med oss i tio år nu. Många mindre robusta kulturfenomen har försvunnit under den tiden - Britpop, the Spice Girls, Anthea Turner - men Storbritanniens finaste glamgoth Bandet är klagande på oavsett. För att jag vill ha dig, den första singeln från 'Bo kommande Meds album, har alla vanliga ingredienser: ängsliga texter (och angstier sång), buzzy, thrashing gitarrer och en insisterande trumslag. Kören är ganska stark att starta. Problem är, det är svårt att bry sig om Brian Molko och hans band av inte så glada män när de har snyggare goths på Coronation street dessa dagar.

[recensioner av Nick Levine]