CD Review: "Opiaterna", Thomas Feiner; Anywhen

Prata om dina långa graviditetsperioder - Opiaterna, Det tredje och sista albumet från svenska kollektivet Anywhen - ursprungligen spelades in 2001 och är föremål för en extremt begränsad release i februari samma år.

Så varför nämna vi det nu? Väl, Opiaterna har åldrats tillräckligt för att nå "förlorad klassisk" status, och - efter en återupptäckt av ex-Japan mastermind David Sylvian - är allt för en uppdaterad och utökad re-release, med tillstånd av lite omarbetande av vokalisten Thomas Feiner.

Snälla du. Stanna där du är. Vi känner till de konnotationer som termen "borttappad klassiker" har - du kan nog inte hjälpa till med att tänka på några kladdiga Bob Dylan bootleg kallad "den ultimata levande upplevelsen" eller trettiotvå minuter av Syd Barrett frikoppla att en del wag har märkt "en transcendent psykedelisk resa förlorad i flera årtionden".

Saken är den: Opiaterna förtjänar faktiskt upplevelsen. Är det en "klassisk"? Vem vet? Sådana termer är så vaga att de fortfarande är smutsiga. Låta Hecklerspray berätta vad Opiaterna är då: det är en mörk, episk, grandiös och orkestral samling av låtar som slår ett ackord med alla som är en fan av Tindersticks, Nick Cave, Scott Walker eller ens Sylvians soloarbete.

Bizarrely - för ett album vars ursprungliga inspelning just har passerat sin sjunde födelsedag - något liknande Opiaterna kunde inte bli bättre tidsbestämd. I en tid av Doherty-influerade hårklippsblock (erkänner det, folk: Libertinerna bara var inte så bra) en svepande överblåst skiva som denna känns som en medveten återgång till en ironi-tung, utspädd modern era.

Gör inga misstag: Opiaterna gör inte saker med halvor. Strängar bygger och vokal längtan. Om du vill ha ett ljudspår för sommardags strutting, kan du bättre se någon annanstans. Om du vill ha ett långsamt brinnande, noggrant strukturerat och helt och hållet filmiskt album som kanske låter bättre efter några glas vin och några "speciella" cigaretter, Opiaterna har ditt nummer, älskling Spela det på rotation med Isobel Campbell och Mark Lanegans Söndag vid djävulens smuts - En annan utmanare till Album Of The Year hittills - och bli inte förvånad om du börjar undvika solskenet till förmån för att bli en spännande karaktär från en Godard-film.

Om det låter bra för dig, kolla in det.

Opiaterna släpps via Samadhisound i Storbritannien den 7 juli och USA den 29 juli.