Filmrecension: The Spiderwick Chronicles

En deltidfotografens farbror sa en gång "Med stor kraft kommer det stora ansvaret." I Hollywood studior betyder detta "Med mycket pengar kommer ingen originalitet."

Således när en genre framgångsrikt återuppfinnas, som Sagan om ringen gjorde med fantasi, kommer studiorna kasta sina pengar på den närmaste fantasy-bokserien och hoppas kunna pressa mer mjölkigt guld från den smarta massmarkspenen.

Sedan Hobbit-fötterna sänktes, har vi blivit behandlade för oändliga fantasi litterära anpassningar från det goda - Harry Potter (Films 3-5), den dåliga - Krönikor av Narnia, och skratta ut dina ögon ut så jävligt fult - Eragon. Så det är rättvist att säga att de furry-footed fucks har mycket att svara för!

Vi förväntade oss inte att njuta av Spiderwick Chronicles och om vi är ärliga gick vi bara för att se den efter att ha sett Seth RogenNamnet i krediterna, vars grymma röst och baisse fysik har haft en effekt på oss som gör oss obehagliga inuti. Erfarenheten var dock trevlig och hade en nästan nostalgisk känsla i saken med en historia som lyckligtvis balanserar karaktär drama med action och äventyr som är mer besläktad med vad vi växte upp med än de flesta fantasihistorier idag som försöker överträffa det tidigare erbjudandet genom att förstora omfattning och åtgärder.

Filmen fokuserar på tre syskon; tvillingar Simon och Jared (båda spelade av Freddie Highmore) och deras syster Mallory Grace, som flyttar in i en äcklig gammal familjehus med sin mamma. Att lägga djup i förfarandet är Jared, vars benägenhet för sin förälders separation gör att han är lite känslomässigt instabil. Highmore ger bra föreställningar för en sådan ung skådespelare och lyckas ge båda tvillingarna unika personligheter som överraskar och glädjer.

Det är inte länge men tills den proverbiala skiten träffar fläkten som Jared - är den nyfiken ragamuffin han är - öppnar en bok, skriven av en långvarig släkting Arthur Spiderwick (David Strathaim), med en dödlig varning på omslaget. När du läser boken som avslöjar en värld i vår egen full av goblins, pixies och konstiga hobgoblins, är det inte länge innan varje goblin och deras mamma kommer efter boken.

Det är uppfriskande att se en fantasiefilm som är självständig eftersom den knappt stöter på meter från släkthuset. Det ger publiken tid att lära känna karaktärerna och ta hand om dem och resultatet av berättelsen. Det skapar också mer spända scenarier som andra utmatningar från genren inte klarar av, genom att hålla verkan rotad i verkligheten istället för att släpa på en episk kamp på Coalgroths kullar med en armé av bajillionbat-getter vid deras sida. Men filmen släpps ner i våra ögon av något som har låtit många filmer ner för det och fortsätter att göra det.

CGI. Det är svårt att hata George Lucas; mannen har gett oss originalet Stjärnornas krig trilogi och Indiana Jones saga. Då tror du att han också gav oss den nya Stjärnornas krig trilogi, CGI och Aids … OK, kanske inte den sista, men vi har fortfarande ett mod att bära. Sedan skapandet av CGI har varje regissör under solen använt den för att skapa fantastiska varelser och få dem till liv på realistiska, livaktiga sätt. Skam de ser alltid ut som ett fat hästskit då. Om någon kan namnge en bättre bit CGI än Jurassic park då kommer vi att jaga dig och döda dig så att du inte kan bevisa oss fel igen. Det är ett hot, inte ett löfte.

Således Spiderwick Chronicles misslyckas i CG-avdelningen. Inte för att säga att det är dåligt CGI, det är ganska bra i själva verket - varelserna växlar bra med karaktärerna och belysningseffekterna är blah blah etc osv. Men filmens intimitet och scenarierna skulle ha kompletterats perfekt av vissa Jim Henson-style dukkan och skulle ha gjort en bra film bra.

Ändå är vi säkra på att barnen idag är alltför upptagna med att få högt upp e-numren i sin pick-n-mix för att argumentera hur CG-eran har billigare bio.Ändå är det en trevlig barnfilm som är värt din tid om du har några nippers att ta på bio eller om du har lite fritid finns det sämre saker där ute kan du se (om du går och ser Möt spartanerna du kommer till helvete - faktum). Nu ska vi krypa tillbaka i 80-talsfältet och titta på Gremlins och Labyrint medan du stöter på hur bra det var tillbaka i vår tid medan du storkar vår Jar Jar Binks voodoo docka.

[berättelse av David A. Scarborough]